In de zomer van 1993 werd een initiatief gelanceerd om te bezien of het mogelijk zou zijn om een treffen van Prinsen Carnaval uit de regio en wijde omgeving van Nijmegen met hun gevolgen te organiseren. Op de foto hieronder de initiatiefnemers, van links naar rechts:
Theo Huijs, President van de Vrolijke Heikneuters
Theo van Steen, Ex-Prins Theo 2 van Knotsenburg (1970)
Henk Cloosterman, Senator van ’t Swerte Schaop
Ton van de Laar, Senator van de Blauwe Schuit
Op de foto ontbreekt Herman Boerman (uitbater van Boermans Zalencentrum)
In oktober van dat jaar bleek dat er voldoende animo was voor een dergelijk evenement en ook de financiele middelen waren beschikbaar. De initiatiefnemers kregen toezeggingen van carnavalisten zoals Piet Gidding, Jo Meeuwsen, Theo Martens, Chris Boerboom, Anton Peters, Willem Faber, Kees Kuijpers, Jack Elbers en Peter Saleming die wel mee wilden werken. Leden van C.V. de Blauwe Schuit zouden voor de ontvangst zorgen.
Er werd gesproken met Herman Boerman van Boermans Zalencentrum aan de Akkerlaan om te bekijken of dit gebeuren bij hem kon worden georganiseerd. Dit bleek allemaal mogelijk en vlak voor de Kerst van 1993 ging er een brief uit naar een groot aantal verenigingen binnen en buiten Nijmegen. Het 1e Prinsentreffen in Nijmegen zou worden georganiseerd op zondag 16 januari 1994 en het was toen nog een avondprogramma, de aanvang was 18.45 uur met de intocht van de Prinsen en hun gevolgen.
We kunnen rustig zeggen dat deze 1e editie een groot succes werd. Het gehele zalencomplex zat vol, er waren zo’n 300 gasten, en het programma van de Pronkzitting was in Rijnlandse stijl met o.a. buut, cabaret, dans en muziek. Tijdens deze 1e editie hebben we 20 Prinsen met hun gevolgen mogen ontvangen.
Men had de smaak duidelijk te pakken en op 12 oktober 1994 werd ten overstaan van Notaris Heijnen de oprichtingakte getekend van ” Stichting Prinsentreffen Nijmegen “. Het eerste bestuur bestond uit de initiatiefnemers Ton, Theo, Henk, Theo en Herman. In 1995 werd het 2e Prinsentreffen gehouden en werd de basis verder versterkt, een nieuw jaarlijks carnavalsevenement was geboren. Dagblad de Gelderlander schreef ” Prinsentreffen niet meer weg te denken “.
In de loop der jaren kwamen er Prinsen en Prinsessen uit Nederland maar ook het buitenland werd steeds belangrijker. Hoogheden uit Halle en Zaventum in Belgie, hoogheden uit Kranenburg, Kleef, Mulheim a.d. Ruhr en Goch van de oosterburen en delegaties uit Zwitserland en Frankrijk hebben we inmiddels mogen ontvangen. Deze internationale contacten kwamen o.a. tot stand via de activiteiten van F.E.C.C. (Foundation of European Carnaval Cities) waarvan onze stichting jarenlang lid is geweest. Ook de Prinses van het Rotterdamse Zomercarnaval en de Prinses van het Arubaanse carnaval hebben het Prinsentreffen meerdere malen bezocht.
Bij het laatste Prinsentreffen in Boermans Zalencentrum op 30 januari 2000 is het bonte gezelschap voor de eerste maal op het stadhuis ontvangen door het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen. Het zou traditie worden dat onze burgemeester jaarlijks de gasten uit binnen- en buitenland zou toespreken.
In 2001 werd ons Prinsentreffen gehouden in ” Congres en Partycentre Triavium ” waar we duidelijk meer gasten zouden kunnen ontvangen, echter …….. twee jaar later was dit ook alweer te klein en zijn we verhuisd naar de ” Jan Massinkhal ” waar we van 13 januari 2002 tot de dag van vandaag onderdak vinden.
In de loop der jaren hebben we ook heel veel artiesten uit binnen- en buitenland mogen ontvangen en onze regieteams hebben vele mooie programma’s in elkaar gezet. Deze regieteams stonden tot 2003 onder leiding van Michel Walraven, daarna tot 2005 Ton van der Laan en tot heden onder leiding van Andre Smeeman. De presentator van de programma’s is traditioneel de Knotsenburgse Prins van vorig jaar.
Het bezoek aan het gemeentehuis werd om financiele redenenen in 2015 gestopt en daarvoor in de plaats kwam het bezoek aan de Waagh in hartje stad Nijmegen. Dit is een unieke locatie met respect voor vier eeuwen geschiedenis van onze stad.
In de laatste jaren hebben we altijd gemiddeld 60 tot 70 Prinsen, Prinsessen of Prinsenparen mogen ontvangen en dit is ook wel het maximum voor dit evenement. Inclusief hun aanhang, artiesten, medewerkers van het Prinsentreffen, sponsorpartners en alle overige gasten zijn er dan zo’n 1500 gasten binnen.
We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet en hopen u nog heel vaak op ons
Internationale Prinsentreffen te mogen begroeten. Alaaf ………………